This volume devoted to the meticulous technical analysis of several works by Nicolas Poussin, reveals the wealth of knowledge acquired through the implementation of new methods of physico-chemical analysis taken together with the detailed investigation of the handling and materials deployed during the process of creating the work of art. A number of different means have been employed in order to investigate in the greatest detail the nature of a particular pigment, its impurities, the effects of the addition of a medium as well as the effects created by mixtures … (Philippe Walter, Directeur du Laboratoire d’archéologie moléculaire et structurale, CNRS-UMR 8820, Université Pierre et Marie Curie).
This publication is the fruit of a perfect and exemplary collaboration between curators, conservators and scientists brought together from all countries… The publication here before us provides a number of answers – let us be brave and use the word ‘definitive’ – to questions which have long been an issue of debate … Comme l’affirme ici même Sheila McTighe, toute vision plus large de la pratique de Poussin doit dorénavant prendre en compte et intégrer ces nouvelles données techniques. (Pierre Rosenberg de l’Académie française, Président-directeur honoraire du Musée du Louvre)
Questo numero speciale di Kermes, nell’ambito delle celebrazioni per il 350° anniversario della morte di Nicolas Poussin (1594-1665), esce in concomitanza con la mostra ‘Poussin et Dieu’ che il Musée du Louvre presenta nella primavera del 2015. Omaggio al ‘pittore-filosofo’, il volume si pone quale strumento scientifico di riferimento che riporta lo stato dell’arte a livello internazionale negli studi tecnici poussiniani e accompagna la mostra come adeguato complemento al catalogo per la comprensione scientifica delle tematiche.
La pubblicazione è stata l’occasione per attivare un dibattito internazionale a cui hanno aderito con entusiasmo oltre venti autori, proponendo significativi ed estesi studi in una dimostrazione esemplare d’interazione fra ricerche storico artistiche e tecnico-scientifiche.
Special edition. 160 pages, cm 21×29,7, illustrated, 2015
E-BOOK IN PDF FORMAT
CONTENTS/INDICE:
speciale – NICOLAS POUSSIN. TECHNIQUE, PRACTICE, CONSERVATION
a cura di Helen Glanville, Claudio Seccaroni
Helen Glanville, Claudio Seccaroni
Nota introduttiva dei curatori / Editors’ Introductory Note
Pierre Rosenberg
Du progrès en histoire de l’art / On Developments in the History of Art
Philippe Walter
Combiner les regards sur les œuvres de Nicolas Poussin / A Combined Vision of the Works of Nicolas Poussin
Sheila McTighe
Poussin’s Practice: A New Plea for Poussin as a Painter
Helen Glanville
Nicolas Poussin: Creation and Perception
Paolo Bensi
Supporti e preparazioni: aspetti delle scelte esecutive di Poussin a confronto con le tecniche pittoriche dell’ambiente romano (1620-70)
Chiara Merucci, Claudio Seccaroni
Qualche osservazione sui Baccanali di putti della Galleria Nazionale d’Arte Antica in Palazzo Barberini
Marcia Steele
Transmitted Light Infrared Imaging of Two Paintings by Poussin at the Cleveland Museum of Art
David Piurek
The Cleveland Museum of Art Painting Conservation. Transmitted IR Photography Setup
Sophia Plender, Aviva Burnstock
Technical Examination and Conservation of The Triumph of David by Nicolas Poussin
Laurie Benson, Carl Villis
The Crossing of the Red Sea in the National Gallery of Victoria, Melbourne
John Twilley, Nicole Myers, Mary Schafer
Poussin’s Materials and Techniques for The Triumph of Bacchus at the Nelson-Atkins Museum of Art
Jean Cadogan, Stephen Kornhauser, Patricia Sherwin Garland
The Crucifixion by Nicolas Poussin in the Wadsworth Atheneum Museum of Art, Hartford, Connecticut
Rikke Foulke
The Holy Family with the Infant Saint John the Baptist and Saint Elizabeth
Laurence de Viguerie, Philippe Walter, Helen Glanville
Some Preliminary Remarks on Nicolas Poussin’s Painting Technique in L’Orage: Complementary X-ray Fluorescence and X-ray Diffraction Study
Carol Woods Sawyer
Discoveries Concerning Poussin’s Technique Made during the Examination and Treatment of Achilles among the Daughters of Lycomedes
Characteristics of the Canvases Used by Nicolas Poussin
Bibliographic References
Abstracts
CULTURA PER I BENI CULTURALI
CSRP-The Central Scientific Restoration Project Workshop – Moscow: I metodi di restauro dei monumenti architettonici di legno in russia
ARI: Il tesoro sottratto di Roma
SUPSI: Studio comparativo di metodi diagnostici per la valutazione dei distacchi degli intonaci e del loro trattamento
AICRAB: “Digital Humanities” alla Biblioteca Capitolare di Vercelli
OPD: Avanzamenti circa il restauro dell’ Adorazione dei Magi di Leonardo da Vinci
MNEMOSYNE: Riprendere le proposte di Giovani Urbani per la cura dei contesti ambientali e condizione per la duratura conservazione anche delle singole opere d’arte
CCR La Venaria Reale: Campagna di documentazione dello stato di conservazione dell’opera La Bella Principessa attribuita a Leonardo da Vinci
Taccuino IG-IIC: Sostenibilità della conservazione, ma oltre le mode …
LA RECENSIONE
Licia Vlad Borrelli, La fucina di Vulcano. I metalli nel mondo antico: storia, tecnologia, conservazione
Giorgio Bonsanti
Giuseppina Perusini, Simon Horsin-Déon e il restauro in Francia alla metà del XIX secolo
Paolo Bensi
Christoph Schölzel, Gemäldegalerie Dresden: Bewahrung und Restaurierung der Kunstwerke von den Anfängen der Galerie bis 1876
Giorgio Bonsanti
Antonio Sgamellotti, Brunetto G. Brunetti and Costanza Miliani (edited by), Science and Art. The Painted Surface
Giorgio Bonsanti
Elena Pecchioni, Fabio Fratini, Emma Cantisani, Atlante delle malte antiche in sezione sottile al microscopio ottico / Atlas of the ancient mortars in thin section under optical microscope
Deodato Tapete
Maria Beatrice Failla, Susanne Adina Meyer, Chiara Piva, Stefania Ventra (a cura di), La cultura del restauro. Modelli di ricezione per la museologia e la storia dell’arte
Giorgio Bonsanti
https://www.nardinieditore.it/categoria-prodotto/kermes/
Recensioni
Ancora non ci sono recensioni.